Προσευχή: Η κινητήριος δύναμη
Πέρα από την μελέτη του Λόγου του Θεού και την λογική όλων των αποδεδειγμένων αγίων ανθρώπων, χρειάζεται και να προσευχόμαστε. Η προσευχή είναι κινητήριος δύναμη και ο λόγος, διότι μόνο μέσα από αυτή μπορείς να κουνήσεις το χέρι του Θεού για να έλθει να μας ευλογήσει. Θα πρέπει η προσευχή να στηρίζεται στην εφαρμογή. Όταν προσευχόμαστε, μιλάμε στον Θεό, και όταν μελετάμε, μας μιλά αυτός. Η προσευχή είναι ένα είδος επικοινωνίας με το Θεό. Είναι ο μυστικός αγωγός που διοχετεύει σε εμάς το δικό του πνεύμα. Είμαστε κατ’ εικόνα Θεού φτιαγμένη αλλά θα πρέπει να γίνουμε και καθ’ ομοίωση, και ο τρόπος η προσευχή. Αυτή συνδέει τον άνθρωπο με τον Δημιουργό του. Όταν αναστήθηκε ο Κύριος και αναλήφθηκε στα δεξιά του Πατρός, άρχισε να μεσιτεύει υπέρ ημών, δηλαδή να προσεύχεται (Εβραίους 7:25). Δια των προσευχών Του μας σώζει. Εάν λοιπόν θέλουμε να είμαστε συνεργοί του Χριστού, πρέπει να αφιερώνουμε πολύ χρόνο στην προσευχή. Η προσευχή φέρνει ευλογία στην ζωή μας αλλά και στο σύνολο των ανθρώπων, αφού αγκαλιάζει με την προσευχή όλον τον κόσμο. Ο Κύριος είναι έτοιμος να ενεργήσει, αλλά θέλει να ακούσει την προσευχή μας, η οποία να βγαίνει από τα βάθη της καρδιάς μας. Ο Άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός λέγει: ¨Απειρον το Θείον και ακατάληπτον και τούτο μόνον καταληπτόν η απειρία και η ακαταληψία. Είναι άπειρος και ακατάληπτος ο Θεός και εκείνο που καταλαβαίνουμε εμείς είναι ότι είναι άπειρος και ακατάληπτος. Ο Χριστός στη Σαμαρείτισσα λέει: ότι ο Θεός είναι Πνεύμα και τους προσκυνούντας αυτόν εν πνεύματι και αληθεία δει προσκυνείν. Ότι δηλαδή ο Θεός είναι Πνεύμα και αυτοί που τον λατρεύουν, πρέπει να τον λατρεύουν με τη δύναμη του Πνεύματος, που φανερώνει την αλήθεια (Ιω. 4,24). Το Άγιο Πνεύμα είναι το τρίτο πρόσωπο της Αγίας Τριάδος. Σήμερα αυτό κάνει πολλές εκδηλώσεις στην εκκλησία του αλλά και σε πιστούς ανθρώπους που έχουν αφιερωθεί. Να προσευχόμαστε λοιπόν καθημερινά. Η προσευχή είναι η μεγαλύτερη δύναμη στον λογικό κόσμο, και ο λόγος διότι έχει την δύναμη να κινήσει το χέρι του ίδιου του Θεού που δημιούργησε αλλά και ζωοποιεί τον κόσμο. Ο Χριστός λοιπόν σώζει ολόκληρο τον άνθρωπο, και την ψυχή και το σώμα του. Γι’ αυτό λέμε «Καὶ ὁ Λόγος σὰρξ ἐγένετο καὶ ἐσκήνωσεν ἐν ἡμῖν, καὶ ἐθεασάμεθα τὴν δόξαν αὐτοῦ, δόξαν ὡς μονογενοῦς παρὰ πατρός, πλήρης χάριτος καὶ ἀληθείας» (Ιω. 1,14). Δια του Λόγου ο Θεός σώζει, αναγεννά, θεοποιεί τον άνθρωπο και στην συνέχεια, αφού τον έθεσε άρχοντα και εξουσιαστή όλης της δημιουργίας, σώζει και την δημιουργία, αρκεί να ενωθούμε μαζί του, «Τό γάρ ἀπρόσληπτον, καί ἀθεράπευτον. Ὅ δέ ἥνωται τῷ Θεῷ τοῦτο καί σώζεται».